Monday 22 May 2023

BERMAIN FUTSAL SEBAGAI HOBI

Anda silap jika anda menganggap bola sepak itu sama dengan futsal. Walaupun kedua-duanya kelihatan serupa, bola sepak dan futsal adalah dua sukan yang berbeza. Perbezaan paling ketara antara kedua-duanya terletak pada venue perlawanan. Jika bola sepak dimainkan di kawasan luar, futsal dimainkan di kawasan tertutup atau tertutup. Selain daripada tempat, perbezaan antara kedua-duanya juga terletak pada bilangan pemain, tempoh permainan, gaya permainan, dan banyak lagi dalam permainan futsal terdapat beberapa elemen asas yang perlu difahami ketika bermain futsal yang secara umumnya tidak jauh berbeza dengan bermain bola sepak.



Hantaran bola Hantaran atau hantaran merupakan salah satu teknik asas yang diperlukan dan mesti dikuasai oleh setiap pemain futsal. Sebab, hampir semua permainan futsal menggunakan teknik hantaran. Dalam permainan futsal, hantaran diperlukan yang cepat, keras, dan tepat. Jika hantaran terlalu perlahan, amat mudah pihak lawan untuk memotongnya. Mengawal bola Teknik yang juga penting untuk dikuasai dalam futsal ialah kebolehan menahan atau mengawal bola. Mengawal merupakan salah satu teknik asas yang dimiliki oleh pemain apabila menerima bola umpan daripada rakan sepasukan supaya dapat dihalang dan dikuasai dengan baik. Cara paling mudah untuk mempelajari teknik ini adalah dengan meletakkan dua orang pada jarak kira-kira 10 meter. Kemudian kedua-dua pemain itu bergilir-gilir untuk menghantar bola.


Gambar ini adalah gambar dimana saya bermain bersama kawan kawan dan juga penasihat akademik saya iaitu Encik Kamal. Kami amat berpuas hati bermain bersama rakan rakan dan juga  PA kami. Banyak yang saya dapat berlajar ketika bermain bersama mereka dan ini juga adalah pengalaman saya bermain futsal.



https://youtu.be/2EY8USLIO9U






No comments:

Post a Comment

BERMAIN FUTSAL SEBAGAI HOBI

Anda silap jika anda menganggap bola sepak itu sama dengan futsal. Walaupun kedua-duanya kelihatan serupa, bola sepak dan futsal adalah dua ...